Mirek Škaloud - Erzberg 2014
ERZBERG 2014
Od čtvrtka 29. května do neděle 1. června hostilo rakouské městečko Eisenerz tradiční a extrémní podnik s názvem Erzberg rodeo. Letos se navíc jednalo o jeho jubilejní 20. ročník.
Poprvé v dlouhé a bohaté historii AK Krakonoš Jilemnice se postavil na start zástupce v červeném dresu s Krakonošem na prsou. Byl jím Mirek Škaloud. Jednalo se o jeho první pokus o zdolání „Železné hory“. A nevedl si vůbec špatně. Z 1848 startujících se dokázal prodrat systémem prologů do hlavního závodu. Zde se umístil v lepší polovině startujících.
A protože se jednalo o opravdu nevšední zážitek, trochu jsem Mirka vyzpovídal.
Míro, jak dlouho jsi nosil v hlavě nápad zdolat Erzberg?
MŠ: Tak vyrazit na Erzberg jsem se rozhodl asi v listopadu, kdy probíhá přihlašování na tento závod. To trvá asi hodinu a pak je všech 1800 míst obsazeno. Pak už není šance se přihlásit. Volal mně to Bertík (H. Friedrich) z Příchovic, oni už tam byli třikrát a tak jsem neváhal.
Foto: www.motorcycleusa.com
Absolvoval jsi nějakou speciální přípravu zaměřenou přímo na specifické podmínky tohoto extrémního závodu?
MŠ: Přímo na tento závod se nedá připravit asi ani za 20 let . Jezdili jsme v zimě cvičit do Železného Brodu k Pavlovi Tomešovi, což se určitě na Erzberg hodilo. Ale přímo se připravit na tento závod nejde, snad jen tlačit motorku ze skály a zase na skálu .
Startoval jsi na dvoudobé třístovce KTM. Prošla nějakými speciálními úpravami?
MŠ: Motorka byla na tento závod ideální, měla to tam většina jezdců. Speciální úpravy byly jen moussy do obou kol, kryt pod motor, držák na vytahování lanem a speciálně doporučená pneu od pana Šefra se zimní (měkkou) směsí.
Co vůbec obnáší dostat se na start tohoto prestižního klání?
MŠ: Nejdůležitější je co nejrychleji se přihlásit a poslat jim 200 éček . A pak čekat jestli to vyšlo...
Foto: www.motorcycleusa.com
Vydal ses do dějiště sám, nebo jsi zkompletoval nějakou zvláštní výpravu?
MŠ: Jeli jsme s Tomášem Friedrichem, Dominikem Pěničkou a Milanem Englem jako jezdci plus dalších asi 15 lidí včetně Bertíka (hlavní organizér a skvělá kuchařka ).
Jaké bylo bydlení, spal jsi v autě, nebo v nějakém penzionu?
MŠ: Vyjížděli jsme ve středu kolem oběda, do depa jsme se dostali kolem 21 hodiny a spali v autě. Ráno v sedm jsme šli na přejímku a ubytovali se v hotelu asi 10 km od depa. Zde jsme bydleli až do neděle.
Teď už k závodu samotnému. Popiš systém rozjížděk (prologů) a hlavního závodu?
MŠ: Ve čtvrtek ráno se projížděl prolog. Ten vedl po kaskádách až na vrchol a byl dlouhý asi 21 km. Tím pro nás čtvrtek skončil. V pátek ráno se jelo už na ostro, první startovali v osm hodin. Já měl číslo 1370 a na start jsem se dostal až kolem 16 hodiny. Začalo mrholit a v rychlosti 140 km/h na kamenitý cestě se blbě otírají brýle . Sobota se opakovala, akorát se už nešlo podle čísel, tak jsme měli kolem oběda odjeto. Pak jsme čekali do 22. hodiny, kdy se konečně objevily výsledky. Z těchto 1848 jezdců postupovalo 500 do nedělního závodu. Já se kvalifikoval jako 238. Hlavní závod byl odstartován v neděli ve 12:00. Startovalo se v 10-ti vlnách po 50-ti jezdcích s odstupem 2 minuty mezi vlnami. Já startoval z 5-té řady zhruba ve 12:10. Celý závod trval 4 hodiny.
Jak hodnotíš své vystoupení v prvním prologu?
MŠ: První prolog, jak už jsem říkal, byl strašně dlouhý. Přijel jsem na start už v 10 hodin, jakože to zkusím, ale to neprošlo. Tak zpátky na hotel... Cestou mě zastavili policajti, že musím mít plechovou značku (já měl jen papírovou). Dalších 35 éček pryč . Zpět jsem jel kolem třetí a odstartoval zhruba v ty čtyři. Trať se nedala zapamatovat, tak jsem pořád na horizontech ubíral i když jsem nemusel. Bylo to už i hodně rozbitý po těch 1300 motorkách, ale s výsledkem jsem byl spokojený. Zajel jsem 256. čas.
Druhý prolog přinesl zlepšení, jak jsi to viděl ty?
MŠ: Zlepšil jsem si čas z 12 minut a 41 vteřin na 12 minut a 35 vteřin, takže nic moc, ale líp to prostě nešlo. Musel bych mít menší mozek a víc trenek . Posunul jsem se na 238. místo, což mě pomohlo dostat se na startu do hlavního závodu z šesté do páté řady.
Do hlavního závodu jsi startoval z páté lajny, je to velký hendikep?
MŠ: Pro mě to byl velký hendikep. Sice jsem odstartoval z těch 50-ti jezdců první, ale hned první výjezd mě nevyšel zrovna tak jako 40-ti dalším . Ujelo se pár kilometrů a pak to bylo totálně zasekaný. Před některými výjezdy jsem čekal i přes půl hodiny v řadě. Startovat z první nebo druhé řady by bylo stokrát výhodnější a ovlivnilo by to hodně celkový výsledek. Příště budu muset zajet lépe prolog, budu to řešit rychlejším převodem a přibalím více náhradních trenek .
Popiš nám trochu jednotlivé sekce (checkpointy). Všichni známe z TV záběrů drsné podmínky, vypadá tak trať pořád, nebo je možno někde si "odfrknout"?
MŠ: Ze začátku se jelo dobře, samé výjezdy a sjezdy, ale celkem sjízdné. Pak přišel les a zácpa a už to začalo. Bylo to čím dál obtížnější, strašně zasekaný. Nesmyslný výjezdy který nešly vyjet bez pomoci lana. Taky jsem přijel ke sjezdům prudkým tak, že se nedaly sjet. Nejříve se musela poslat motorka a pak jí tam někde najít . No hrúza... Jinak čas na odpočinek tam byl, spíš teda musel být, jinak bych zkolaboval už ve třetí sekci. Ale jak to vypadá na videích, tak to tak není. Je to několikrát horší a prudší a strašně rozbitý.
Řekni něco o průběhu hlavního závodu, jak se ti jelo?
MŠ: Jak jsem říkal, jelo se mně dobře, než začaly ty tahačky lanama a zácpy. Pak byl člověk okamžitě během 5-ti vteřin bez síly.
Byl jsi klasifikován jako 214. celkově, šestý nejlepší Čech. Jak to hodnotíš?
MŠ: Tady Tě musím opravit. Po přepočítání výsledků jsem nakonec 210. . Jinak to hodnotím pozitivně. Mohlo jet tak 20 čechů, do hlavního závodu se dostalo 10, takže jsem spokojený. Hlavně jsem vůbec nevěděl, do čeho jdu. Ostatní už měli zkušenosti.
Jak budeš celkově vzpomínat na letošní Erzberg?
MŠ: Masakr a masakr... Nezapomenutelný zážitek! Padesát tisíc diváků, ta atmosféra a adrenalin nejde popsat !
Můžeme se těšit, že se někdy v budoucnu opět objevíš na startu?
MŠ: Jasně že jo ! Už se těším na další ročník. Mám spoustu dalších a nových zkušeností. Plány na další rok jsou už vymyšlený, takže Erzberg rodeo 2015 už čeká .
Děkuji za rozhovor.
MŠ: Já děkuji za rozhovor a díky za podporu AK KRAKONOŠ JILEMNICE.
Jinak jsem jel s go pro kamerou a 90% závodu mám natočeno. Takže bude i video!
-tm-